Detta är ett trevligt ämne för kattägare - jag skriver om det ändå!

Detta är kanske ett av de mest känsliga ämnena i olika kattsidor och jag vet att fler ägare kommer att undvika att delta helt i dessa diskussioner. Som en relativt ny kattägare själv bestämde jag mig för att ta reda på vilken typ av total kost som bäst passar de tre sibiriska katterna i vår familj. Sociala medier är fulla av råd och åsikter, så jag bestämde mig för att börja utforska ämnet därifrån. Men vad i all värld? Att öppna min välmenande konversation resulterade i en hård debatt mellan katt ägarna, som så småningom inte hade något huvud och ingen (katt) svans. Detta "vem har rätt" argument är frustrerande och ledsen.

Varför är det svårt för människor att objektivt diskutera kattnäring?

Först och främst tror jag verkligen att alla kattägare bara betyder bra för sina katter. Vi har lika många kattägare som katter - var och en med sin egen uppfattning om vad som är bäst för oss själva. Jag uppskattar varje kattägare och förstår olika åsikter om denna personliga fråga.

De flesta kattägare kommer säkert att förstå att en katt är en köttätare som behöver proteiner och fett av hög kvalitet, liksom tillräckligt med vitaminer och spårmineraler för att överleva. De verkliga problemen börjar med variationen och varumärket kattmat som finns idag, och ägaren bör då kunna välja det mest optimala alternativet för sitt husdjur. Industri och handel konkurrerar starkt med konsumenterna om priser, och näringsinnehåll gömmer sig ofta bakom små texter. Markeringarna är konstiga och svåra att läsa. (vad är skillnaden mellan kött och protein, till exempel)

Torrmat med vanlig marknad är ofta av högsta kvalitet, och som den enda dagliga näringskällan passar det bara inte kattens behov. (om än bra som erbjuds) Kött, burkar och torr kött som säljs av stormarknaden och veterinärer är ofta (inte alltid) bra matkällor, men ofta också mycket dyra. Så det finns VÄRDEVAL framför dig! Att välja rätt kattmat är det bästa sättet att hålla ditt djur friskt, men hur mycket är du villig att betala för detta dagligen? Vad behöver jag verkligen vara uppmärksam på och är all mat på marknaden verkligen ohälsosam?

Så är det verkligen en skillnad i kattmat?

Ja, det är det verkligen. Hur mycket detta påverkar din katts välbefinnande är något som många kattägare enkelt håller med om. Många ägare är vana att förlita sig på livsmedelsvarumärken som erbjuds av stormarknader och tror att dessa är säkra och väl undersökta. Det här var vad jag gjorde länge tills jag började undersöka det lite närmare. Jag vill inte ge någon råd eller vägledning om ett visst varumärke, men nedan är min senaste observation av några vanligt sålda livsmedel.

Gammal våt mat 0,69 € / 85 g

Protein 10%

Vete 3%

Fett 3%

Fukt 79%

Ny våt mat 1,45 € / 70g

Protein 75%

Vete 0% (ris 1%)

Fett 1%

Fukt 78%

Gammal torr mat 4,39 € / kg

Protein 30%

Fett 10%

Annealing7,5%

Fiber 2%

restNy torr mat 15,76 € / kg

Protein 52%

Fett 21%

Annealing rest 8,4%

Fiber 2,5%

Vem som helst kan säkert dra härifrån att gammal mat verkligen inte verkar vara ett livskraftigt alternativ för katter på lång sikt. Mängden vete och olika tillsatser är ganska chockerande jämfört med den våta maten jag för närvarande använder. Naturligtvis är det skillnad i pris, men åtminstone kommer vår familj att äta mindre när proteininnehållet är högre. Som nämnts smälts katten som köttätare dåligt med växtbaserad näring.

Av någon anledning älskar våra katter mest torr mat. Ovanstående jämförelse var främst relaterad till den våta maten jag använde, som vi serverar två gånger om dagen. Naturligtvis måste katten också få en hård bit och de torra matarna klarar sig alltid bra. Denna 2 + 1 (våt + torr) verkar fungera bra för oss åtminstone och förutom att föda upp katter för havre. Ibland förhindrar hårt tugga tandkötts- och tandsten och ger en fin förändring av din katts diet. Du måste dock vara lika försiktig när du väljer torrmat som i den våta maten.

Så det är en bra idé att läsa kattmatbroschyrer och tänka över tiden. Matning av katter är egentligen inte ett av de enklaste ämnena - särskilt när vi vet hur galna katter ibland kan vara! Hur som helst, en välmatad katt är en frisk katt!

Och slutligen måste man komma ihåg; Allt som går in kommer också ut! Detta är ett måste-marknadsföring på vår automatiska catwalk Kuba & Leia The LitterPod. Säg farvel till sandlådan!

En solig höst för alla!




Din kundvagn är tom

Villkor

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 24.8.2018 alkaen.

Verkkokauppa

MEOW Logistics Oy
Koetilankatu 8 A 1
01520 Vantaa

+358405811026
virpi@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Felis yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

MEOW Logistics Oy
Koetilankatu 8 A 1
01520 Vantaa

+358405811026
virpi@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Upphävanderätt

Du kan annullera detta avtal inom 14 dagar utan att ange en anledning. Upphävandeperioden slutar inom 14 dagar från den dagen du får den sista leveransen eller från det att du får beställningen om det är en nedladdningsbar produkt.

Du måste meddela oss om ditt beslut att annullera avtalet på ett otvetydigt sätt (t.ex. genom post eller e-post) för att använda din upphävanderätt. Du kan även skriva ut vårt återköpsformulär och använda det, men det behövs inte.

Du måste skicka ett återköpsmeddelande innan återköpsperioden löper ut.

Åtagande vid återköp

Om du bestämmer dig för att annullera detta avtal återbetalar vi direkt alla transaktioner som vi har fått från dig, inklusive leveranskostnader (men exklusive ytterligare kostnader om du har valt en annan leveransmetod än den mest prisvärda som vi rekommenderar som standard) och alltid inom 14 dagar från det att vi mottar ditt meddelande om återköp. Vi genomför återbetalningen med den betalningsmetod som du använde i den ursprungliga transaktionen om du inte uttryckligen har avtalat något annat, utan att det kostar dig något extra.

Du måste skicka tillbaka produkten utan fördröjning inom 14 dagar från det att du skickade meddelande om återköp. Om du skickar produkten innan den nämnda perioden på 14 dagar har löpt ut följer du tidsplanen.

Du är endast skyldig att betala för produktens värdeminskning om den har orsakats av behandling utöver den som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktionalitet.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.