Är det farligt för gravida kvinnor att byta kattsanden? – Toxoplasmos

När jag demonstrerar Kuba&Leia kattoalettautomaten hör jag dagligen gravida kvinnor som är bekymrade över den här saken. När jag själv i tiden fick barn, fanns det inte ännu katter i vår familj och det här ämnet kändes då främmande. När jag diskuterat om saken med tiotals människor beslöt jag ta litet reda på saken och skriva en särskild blogg om detta. Det förefaller som om saken allt emellanåt kommer till tals i sociala medier och oron baserar sig på en reell risk.

 

Man kan få toxoplasmos som orsakar svåra fosterskador och missfall exempelvis av dåligt tillrett kött och okokta grönsaker. Toxoplasmos lever också i katters avföring och man får vanligast toxoplasmossmitta av att städa kattsandlådan. Hur försiktig borde då en gravid kvinna vara med katter? Det finns mycket information om den här saken på internet och för det mesta ges gravida kvinnor rådet att undvika bl.a. att städa kattoaletter.

 

Vad är då toxoplasma? Det är frågan om ett spordjur, parasiten Toxoplasma gondii, som orsakar en plasmainfektion och som förekommer över hela världen. Man lär inte alltid själv märka infektionen, men exempelvis en toxoplasmainfektion under graviditeten kan skada fostrets/den nyföddas hjärna, hörsel och syn.

 

Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt berättar bl.a. så här om ämnet på sina nätsidor:

 

”Toxoplasmosinfektion och graviditet Toxoplasmos kan vara symptomfri och blir därför ofta oupptäckt. I allmänhet är symptomen vanliga influensasymptom; såsom trötthet, feber, huvudvärk. muskelsmärta, svettning, svullna lymfknutor på halsen (kan pågå i veckotal).

 

Toxoplasmosinfektioner hos andra än gravida behöver inte behandlas. Toxoplasmosinfektion smittar inte från människa till människa. De som haft sjukdomen får livslång immunitet, och skyddet kan konstateras med laboratorieprov.

 

Ett foster / en nyfödd kan bli smittad, om det är frågan om en infektion hos modern under graviditeten. I graviditetens begynnelseskede är smittofaran för en nyfödd vid moderns primärinfektion liten (1–10 %), men följderna är allvarligare än vid insjuknande i toxoplasmos i slutet av graviditeten. I ju senare skede av graviditeten moderns primärinfektion sker, desto sannolikare blir den nyfödda smittad, men följderna för fostret är lindrigare.”

Vad ska man sedan göra om det finns katter i familjen och du är gravid?

 

Den första och logiska regeln är naturligtvis att undvika direkt kontakt med kattsandslådan. Om du ändå är tvungen att rengöra och byta sanden, använd andningsskydd och engångsplasthandskar. Be helst någon annan person byta sanden och ta hand om din katts avföring (den äkta maken är ju den perfekta personen för detta ändamål).

 

Tvätta händerna alltid när du har varit i kontakt med katterna. Genom att dra försorg om din personliga hygien så väl som möjligt kan du minska smittorisken ansenligt.

 

Kuba&Leia The LitterPod – låt anordningen sköta sandlådan för din räkning

 

Om du vill slippa lindrigt undan och verkligen sluta det dagliga gräftandet i sandlådan, kan du i närmaste framtid av mig skaffa en automatisk Kuba&Leia kattoalett. Anordningen är planerad så att du aldrig mer kommer i direkt kontakt med kattens avföring eller sanden. Smittorisken minskar till nästan obefintlig och du kan i lugn och ro koncentrera dig på din härliga graviditetstid utan att bekymra dig för toxoplasmosinfektion.



Din kundvagn är tom

Villkor

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 24.8.2018 alkaen.

Verkkokauppa

MEOW Logistics Oy
Koetilankatu 8 A 1
01520 Vantaa

+358405811026
virpi@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Felis yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

MEOW Logistics Oy
Koetilankatu 8 A 1
01520 Vantaa

+358405811026
virpi@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Upphävanderätt

Du kan annullera detta avtal inom 14 dagar utan att ange en anledning. Upphävandeperioden slutar inom 14 dagar från den dagen du får den sista leveransen eller från det att du får beställningen om det är en nedladdningsbar produkt.

Du måste meddela oss om ditt beslut att annullera avtalet på ett otvetydigt sätt (t.ex. genom post eller e-post) för att använda din upphävanderätt. Du kan även skriva ut vårt återköpsformulär och använda det, men det behövs inte.

Du måste skicka ett återköpsmeddelande innan återköpsperioden löper ut.

Åtagande vid återköp

Om du bestämmer dig för att annullera detta avtal återbetalar vi direkt alla transaktioner som vi har fått från dig, inklusive leveranskostnader (men exklusive ytterligare kostnader om du har valt en annan leveransmetod än den mest prisvärda som vi rekommenderar som standard) och alltid inom 14 dagar från det att vi mottar ditt meddelande om återköp. Vi genomför återbetalningen med den betalningsmetod som du använde i den ursprungliga transaktionen om du inte uttryckligen har avtalat något annat, utan att det kostar dig något extra.

Du måste skicka tillbaka produkten utan fördröjning inom 14 dagar från det att du skickade meddelande om återköp. Om du skickar produkten innan den nämnda perioden på 14 dagar har löpt ut följer du tidsplanen.

Du är endast skyldig att betala för produktens värdeminskning om den har orsakats av behandling utöver den som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktionalitet.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.